Time flies and it brings me to Lao - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Floor Reitsma - WaarBenJij.nu Time flies and it brings me to Lao - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Floor Reitsma - WaarBenJij.nu

Time flies and it brings me to Lao

Blijf op de hoogte en volg Floor

03 Februari 2013 | Laos, Luang Prabang

Zo daar zijn we weer, wat gaat de tijd toch snel.
De laatste keer dat ik een verslagje typte was heel relaxed in Chiang Mai met een fijne Wifi verbinding en nu zit ik in Luang Prabang, Laos met een crack internet verbinding.... verschil moet er zijn he?

Laten we maar even terug in de tijd gaan..

22/1 - Dinsdag kwam Alie! Super leuk vooruitzicht alleen duurde het wat langer dan verwacht... want haar trein had ca. 4 uur vertraging en waarom? dat is onbekend.. zal wel normaal zijn hier in Thailand dus NS is heel relaxed.

Toen ze eenmaal in het hostel was aangekomen hebben we lekker geluncht (SUPER CHILLE TENT!!!) daar heb ik voor het Khao Sok gegeten, een typische chiang maise meal. Een soort curry met noedels etc. heerlijK!

Verder hebben we een beetje gechillt op het dakterras, de nightbazar bezocht(dit was overigens bizar om te zien. Er was ZOVEEL namaak, abornmaal!! ECcht vreselijk eigenlijk. We hadden nog wel een probleempje met de rode taxi want we hoorde dat het 20 baht moest zijn voor de rode taxi. dus aan het einde gaven wij 20 baht en liepen maar snel weg want we twijfelde al een beetje... en toen begon die man te roepen!!!! hahahaha was een drama., wij rennen. Het voelde wel een beetje slecht maarja zo we3rkt het hier gewoon...) en weer ergens gegeten.

De volgende dag (23-1) was niet heel anders.. weer ergens geluncht en op het dakterras gechillt. Dit keer wel bij een ander tentje, alhoewel ik was er al een keer geweest maar het is gewoon een chille zaak. Het is heerlijk vers, en alles wat je koopt, eet of drinkt gaat naar het goede doel (kinderen in Burma) dus daar neem je wel een extra fruitjuice voor, toch?

Na het diner liepen we langs ene pleintje (daar loop je eigenlijk altijd langs als je weer naar het hostel moet...) maar dit keer was een fashionshow. Oke het is niet te vergelijken met de fashionweek in Milaan maart6och, het was leuk vermaak. Wel waren er allemaal 'bekende' Thaise mode figuren.. grappig want iedereen wilde met ze op de foto maar wij hadden geen idee wie het waren..helaas konden we ze oook niet terug vinden via google.. dus toch niet zxo heel bekend waren ze dan.

24/1 zijn we naar Pai vertrokken. Pai is een soort hippiedorpje in het noorden van Thailand, dus boven Chiang mAI. Het is heel klein maar er hangt een hele relaxte sfeer maar er is dus niet veel te doen.. wel heb ik er wat leuke souvenirs kunnen scoren maar die zien jullie pas als ik terug ben (jammer lynn, ook hier hoor je niet wat voor leuks je krijgt HAHA).

We sliepen in een soort hutje met een prachtig uitzicht. We kwamen hier terecht doordat we werden aangesproken door een Oosterijkse man (ben zn naam vergeten) en hij probeerde zn bungalow te 'verkopen'. We waren wel nieuwschierig dus sprongen achterop de motor (jaja,.dat was toch wel een beetje spannend) maar het ging allemaal goed en we hadden een prachtig plekje gescoord. We konden daar lekker chillen in de hangmat en ze hadden een prima ontbijt (kaas, homemade brood en groene thee!!)

Zaterdag zijn we weer terug gegaan naar Chiang Mai waar we weer met veel liefde werden ontvangen door onze Chineze vriend (Mike) van het hostel. We hebben nog 2 dagen hier gechillt (dakterras, sapjes etc) en nog even de sunday market bezocht.

Maandag (28-1) zijn we met de bus vertrokken naar Chiang Rai, dit was best een lange tocht maar ik heb redelijk veel geslapen dus dat was wel fijn.

De eerste indruk was niet zo goed, het was een beetje saai met veel oude mensen. Die dag hebben we ergens gelucht, GELOPEN zeker 10 km (alie zocht een ipad mini ) en nog meer rondgelopen in het Central Plaza (mall) en daar heel luxe pizza gegeten (jaja pizza's zijn duur voor backpackers).

De volgende dag regende het super veel dus hebben we niet zoveel gedaan. We werden ook erg laat wakker (OEPS) dus hebben een tour geboekt en een beetje over de night bazar gelopen (het was toen weer droog). Dat was overigens erg leuk (er was live muziek) maar niet heel lekker. Nee koken kunnen ze niet zo goed in CHiang Rai vinden wij.

30/1 hadden we de excursie. Die bestond uit: Golden Triangle (grensgebied Burma, LAOS en Thailand en china is ook in de buurt), Opium museum, Ancient city en de Hilltribes.

Dit was een leuke dag vol vermaak als viel het wel een beetje tegen. We hadden er meer van verwacht maar het blijft natuurlijk een touristische attractie. Jammer maar we hebben toch een actieve dag gehad en dat is fijn! 'S avonds regende het weer maar we wilde niet binnen blijven dus zijn in de regen naar het centrum gelopen. Daar hadden we de bootreis naar Luang Prabang geboekt en wat gegeten. Eenmaal thuis hebben we nog wat spelletjes gedaan en lekker meegezongen met oude hits.

31/1 Hebben we lekekr uitgeslapen, daarna op naar central plaza EN jahoor we zijn weer gaan lopen, sportief van ons he? Het was prima te doen. Daar hebben we wat verkleedpartijtje gehouden, eten & drinken ingeslagen voor op de boot en ik werd geinterviewd (dit was al de 2e keer, en een paar dagen later weer voor de 3e keer) door studenten van de Uni. voor een project).

Vrijdag zijn we naar de White Temple gegaan en WAUW wat is die prachtiug. Dit is echt een must see dus GA!!! Echt waar, het is zo abnormaal mooi, heel bijzonder. We gingen er trouwens naar toe met de lokale bus... en dat is nog best een ervaring. Het kost geen drol maar je moet wel geduldig zijn want als je eenmaal zit wil het niet zeggen dat hij meteen vertrekt. Maar ach we hebben tijd zat toch.

En toen was het zaterdag: OP NAAR LAOS!

In de ochtend stonden we op 6:3- klaar met onze baggage bij de receptie. Helaas moesten we alsnog een uur wachten. Na een paar uur rijden waren we bij de grens, hoppa paspoort controle, het bootje in en gaan met die banaan. 1 minuutje later waren we in Laos.

Toen we onze visa's hadden betaald werden we naar een kantoortje gebracht (met de groep) en daar moesten we wachten. 10 min later kwam de beste met het nieuws dat de boot VOL was. HOE DAN? we hadden gereserveerd etc dus HOE? Iedereen flipte natuurlijk dus hij vond het een beetje ingewikkeld volgens mij. Na overleg met Thailand etc. was er opeens wel plek op de boot. VAAG maarja beter iets dan niets.

Dus daar gingen we weer, en dit met HEEEEEL veel haast.. (normaal gesproken stoppen ze evt om te roken dusja dan haal je natuurlijk nooit die boot). En toch stoptte hij. De band was lek. SERIOUS? het leek wel een grap. Oke band opgepompt en toen op de naar spontane opstapplaats van de boot.

Daar stonden we dan, bovenaan een steile heuvel met onze backpacks. OF we 'even' naar beneden wil komen en dan de boot op wilden klimmen. Ammehoela, levensgevaarlijk.Maar wat moet je anders?" Dus met gevaar voor eigen leven hebben we de heuvel getrotseerd. Met succes.

EINDELIJK konden we boot op. Althans dat was de bedoeling, de boot was immers vol. Bizar hoe zoiets kan ontstaan \maar het is wel typisch thais ofzo. Uiteindelijk hebben we 7 uur lang op het dek gezeten . dat was erg comfortabel want het wasd een soort staal dus lekker zaqcht voor de billen. Overigens was het wel gezellig want we zaten met NLse jognens dus prima te doen.

De tussenstop was in PakBeng, dit is een klein dorpje met was guesthouses en restaurants, voornamelijk voor de reizend tourist. We hadden een prima kamer met heeerlijke bedden en we hebben super lekker gegeten medt een gratis shot van mister Yen himself. Aardig van hem vinden jullie niet'? De biertjes zijn hier overigens MEGA.

Ons hotel had een super service dus we besloten om alvast een plaats te reserveren voor de komende rit. En dat werkte;. Vandaag hebben we de hele route op een normaal bankje gezeten ipv op staal. Veel beter.

Het was een prachtige reis en ondanks de pijnlijke billen en rare avonturen heb ik er enorm van genoten.

Ik ben nu in een internetcafe met een heel irritant toetsenbord dus ik ga nu niet uitgebreid vertellen, want dat trek ik niet. Dus voor de echte verhalen moeten jullie nog een paar maandjes wachten (op precies te zijn 3, de eerste zit er alweer op!).

Ps. misschien plaats ik nog een verslagje vd eerste dag op de slowboat via mn telefoon (hier of op fb) als ik wifi heb..

Tot ziens! En mn volgende verslag is vanuit Vietnam waarschijnlijk.
Daar vlieg ik as zondag naar toe (hanoi). XXXX

• 03 Februari 2013 - 17:12

The Smooltjes:

Hallo Floor,
    leuk dat je het zo naar je zin hebt. We krijgen de indruk dat je al veel hebt meegemaakt.
    Geniet ervan! We kijken altijd uit naar je volgende Blog.
    Groetjes,
    The Smooltjes.

• 04 Februari 2013 - 10:14

Iefie:

Hi Floor,

Super leuk verslag hoor! Echt heel leuk om te lezen en fijn dat je ons een beetje mee laat genieten! Wij zitten hier maar in de regen en kou.... niks aan. Het is de hoogste tijd dat de lente zich weer laat zien! Spannend ook dat je nu naar Vietnam gaat. Gaat Alie daar niet naartoe? Wat gaat zij dan doen en ontmoeten jullie elkaar later nog weer ergens? Nou, hoe dan ook.... lekker genieten en goed om je heen kijken en alle indrukken en ervaringen goed in je opnemen!!!
    Dikke zoen, Iefie

• 08 Februari 2013 - 12:04

Annet:

Hee Floor!
    Wat leuk om al je verhalen te lezen, krijg helemaal zin om zelf te gaan reizen!
    Ook leuk dat je een reismaatje hebt. Maar wow over 3 maanden alweer terug, geniet er nog lekker van he!!!

Heb trouwens je kaartje ontvangen super lief! Leuk!

Nou ik kijk uit naar je volgende verslagje
    haha

xx
    Annet

• 09 Februari 2013 - 00:29

Rob:

Lekker veel geleerd in een maand. Wel sneu voor de locals dat je hard wegloopt. Ook leuk om je belevenissen te lezen, gebiet er van

• 09 Februari 2013 - 00:31

Rob:

Ik vond het het leuk om net als jij wat tikfoutjes te maken, gebiet is geniet